Dit heeft serotonine met loslaten te maken (Deel 2: fysiek)

‘Het zit tussen je oren’.

Aargh! Het is zo frustrerend als iemand dat tegen je zegt. Hoezo zit het tussen je oren? Je heb deze klachten toch zeker, je voelt het toch? Je bent toch niet gek?

Klopt (hoewel, niks mis met een beetje gek, maar wel alleen leuk gek dan. Oke, ik dwaal weer af): je bent zeker niet gek. Wanneer je last hebt van klachten dan wil je het liefst dat die verdwijnen. Als je ze los kon laten dan zou je dat toch meteen doen?

Ik schreef eerder al over loslaten en het mentale gedeelte. Maar loslaten is niet alleen maar iets mentaals. We zijn geen los hoofd plus een los lichaam. We zijn één geheel. Dus dat zou dan moeten betekenen dat er fysiek ook daadwerkelijk iets voor nodig is om los te kunnen laten, toch?

Absoluut.

De mogelijkheid om iets te kunnen loslaten heeft ook te maken met je hormonen en neurotransmitters en dan met serotonine in het bijzonder.

Ik leg het je in deze blog uit.

Meten is weten

Mentale processen zijn moeilijk te meten, maar in het lichaam vinden er processen plaats die wel meetbaar zijn. Dat kan met bijv. bloedmetingen, speekselonderzoek, ontlastingsonderzoek of urineonderzoek. Bovendien zijn de klachten zelf een uiting van een disbalans.

Klachten kunnen komen door een disbalans in hormoonspiegels en neurotransmitterlevels. Hormonen zijn stoffen die via de bloedbaan organen en weefsels aansturen. Neurotransmitters zijn stoffen in het lichaam die zorgen voor communicatie tussen zenuwcellen (neuronen) of van zenuwcellen naar spieren.

Om het lekker verwarrend te maken: sommige hormonen zijn ook neurotransmitters en sommige neurotransmitters zijn geen hormonen. Dat terzijde.

Een belangrijke neurotransmitter die iets te maken heeft met loslaten is serotonine.

De functie van serotonine

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd (ik denk dat ze ‘geluksneurotransmitter’ wat minder pakkend vonden klinken).

Het grootste gedeelte (zo’n 95%) van serotonine vind je in de darmen. Dus, je raad het al, een serotoninetekort en darmproblemen gaan vaak hand in hand.

Serotonine heeft o.a. een positieve invloed op:

  • Stemming en emotionele stabiliteit
  • Pijngevoeligheid
  • Beweging van de darmen
  • Slaap
  • Temperatuurregulatie
  • Libido
  • Agressie

Vandaar dat het ook wel een gelukshormoon wordt genoemd.

Klachten bij een serotonine tekort

Een serotonine tekort kan vervelende klachten geven. Er kan trouwens sprake zijn van een serotonine tekort, maar ook van resistentie voor serotonine. In dat geval ben je minder gevoelig geworden voor de stof en heb je er dus meer van nodig.

Klachten die kunnen ontstaan zijn o.a.:

  • Darmklachten
  • Problemen met slapen
  • Gevoeligheid voor pijn
  • Overgewicht
  • Gevoel van onveiligheid en angst
  • Depressieve stemming
  • Prikkelbaarheid
  • Sociaal terugtrekgedrag
  • Trek in zoet
  • Migraine

Bij een tekort aan serotonine KUN je je niet veilig en ontspannen voelen. Dat zit dus niet tussen je oren, dat is echt zo! Bovendien is serotonine nodig om de darmen te kunnen ontspannen. Gespannen spieren kunnen zorgen voor kramp of verstopping. Ga dan maar eens proberen ‘los te laten’… Dat gaat dus niet!

Hoe ontstaat een serotonine tekort?

Om te begrijpen hoe een serotonine tekort ontstaat, is het belangrijk om te weten hoe het aangemaakt wordt.

Neurotransmitters, zoals serotonine, worden aangemaakt vanuit eiwitten en cofactoren (vitaminen en mineralen). Dat gebeurt in meerder stappen.

Om serotonine aan te maken, heb je nodig:

  • Eiwitten -> + zink, B1, B6 -> tryptofaan -> + folaat, ijzer, calcium, B3 -> 5-http -> + magnesium, zink, B6, Vit-C -> serotonine

Je ziet dat er behoorlijk wat eiwitten, vitamine en mineralen nodig zijn om serotonine aan te maken. Als je dus te weinig van die stoffen binnen krijgt, kun je ook niet voldoende serotonine aanmaken.

Het is trouwens ook op deze manier te verklaren waarom je slecht slaapt als je last hebt van je darmen. Serotonine is (samen met magnesium, B12 en SAMe – mag je weer vergeten) nodig om melatonine te maken en dat heb je weer nodig om te kunnen slapen.

Daarnaast is de aanwezigheid van laaggradige ontsteking ook een belangrijke factor van een serotoninetekort. Er wordt namelijk dan een enzym geactiveerd die ervoor zorgt dat tryptofaan in iets anders wordt omgezet in plaats van serotonine.

Ook een tekort aan lichaamscontact kan zorgen voor een serotonine tekort.

Wat kun je doen aan een serotonine tekort?

1.Zorg voor de juiste voeding.

Eet voeding met veel tryptofaan zoals bananen, vis, eieren, pitten en noten. Daarnaast is het belangrijk om de juiste vitamine en mineralen binnen te krijgen. Vul dit evt. aan met supplementen.

2.Ga naar buiten

Licht wordt gelinkt met hogere serotonine levels, dus ga naar buiten, ook als de zon niet schijnt.

3.Los een evt. laaggradige ontsteking op

Klinkt vaag, ik weet het. Maar dit is waarschijnlijk een van de allerbelangrijkste aspecten. Kort door de bocht, komt het er op neer dat je moet leren hoe je immuunsysteem weer UIT gezet kan worden. Dan kan je lichaam écht tot rust komen. Er kan weer balans ontstaan tussen spanning en ontspanning.

4.Werk aan lichaam, geest én ziel

Als je probleem ook op mentaal (of spiritueel – zingeving) vlak zit, dan zal je door anders te eten niet meteen pats boem je klachten oplossen. Hoe dan ook, zal het je wel helpen om je weerbaarder en vitaler te voelen en daarmee kun je de klachten beter aanpakken.

Nou is het zo dat darmproblemen een gevolg kunnen zijn van serotonine tekort maar ook een oorzaak. Het kan dus ook zijn dat je eerst aan de slag moet met het herstellen van de darmgezondheid.

Je weet nu in ieder geval dat er ook een fysieke kant zit aan moeite hebben met loslaten.
De volgende keer dat iemand tegen je zegt dat iets ‘tussen je oren zit’ verwijs ze dan maar vriendelijk naar mijn blog.

Bovendien zou ik ook vriendelijk (of iets minder vriendelijk) het gesprek staken en de deur uit lopen ;).

PS: Wil je meer weten over een van bovenstaande zaken? Reageer dan in de comments, dan zal ik hier later een blog aan wijden.

hd jorine

Over mij

Een paar jaar geleden besloot ik dat ik er helemaal klaar mee was. Ik was klaar met die vage onverklaarbare buikpijn, die chagrijnige buien die eruit volgde, de onrust die ik zo vaak voelde en het gebrek aan energie. Ik besloot mijn verhaal te doen bij de huisarts.

Ze bestempelde het met prikkelbare darmsyndroom. Niet zoveel aan te doen. Gezond leven, veel bewegen en vezels eten. Eh.. nog meer? Ik sportte al 5x per week en ik had notabene gezondheidswetenschappen gestudeerd!

Dit moest toch ergens vandaan komen? 

Ik wilde zorgeloos met vrienden kunnen eten zonder buikpijn en ik wilde genoeg energie hebben om tot laat in de nacht te kunnen dansen op een feestje. Ik wilde blij en tevreden zijn met mijn lichaam en ik wilde eindelijk eens rust ervaren. Bovendien wilde ik mijn lichaam heel graag begrijpen. 

Ik maakte een drastische beslissing, zei mijn baan en huis op en ging 9 maanden op reis. Ik verdiepte me in voeding, beweging, NLP, meditatie en yoga. Ik ervaarde zelf dat gezondheid een totaalpakket is. Een combinatie van fysieke en mentale aspecten. Waarin ontspanning bovenaan staat.

Inmiddels begrijp ik veel beter wat mijn lichaam me probeert te vertellen. Ik heb veel minder vaak buikpijn en als ik het wel heb, begrijp ik waar het vandaan komt en weet ik wat ik nodig heb. Het is mijn missie om vrouwen met buikpijn en vermoeidheidsklachten te helpen om weer te leren luisteren naar hun lichaam. Zodat ze vol energie datgene kunnen doen wat hen blij maakt!

In mijn Gratis Ebook geef ik je 7 tips voor minder buikpijn en meer energie.

Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld volgens mijn privacyverklaring.

Scroll naar top